آرشیو پرسش و پاسخ ها: مقالات و متون موضوعی
مقام صبر ومقام رضا

س:مقام صبرومقام رضاچیست؟

ج:حوادثى كه انسان با آن روبرو مى‏ گردد بردونوع است:

1 - حوادثى كه درقلمرواختياراوست 2-حوادث خارج ازحوزه اختيار.درقسمت نخست، طراح ونقاش زندگى،وعامل سرنوشت ساز، خودانسان است، وهر نوع سعادت و خوشبختى كه نصيب انسان و يا شقاوت و بدبختى كه دامنگير او مى‏ گردد، مربوط به خود اوست،

ودرمحيط زندگى، عاملى به نام قضاوقدر، جزاختيار وآزادى انسان وجود ندارد وعوامل ديگر،ازاراده وخواست او سرچشمه مى‏ گيرد، اين جاست كه قرآن مى‏ فرمايد: ليس للانسان الاماسعى (44): هر انسانى در گروكاروكوشش خود مى ‏باشد.

و نيز،مى ‏فرمايد: «لها ما كسبت، وعليها ما اكتسبت»(45):هركس كارنيك كرد مال اوست، وهر چه كار بدكرد،مربوط به خود اومى ‏باشد.

بطوركلى همه قوانين آسمانى،ازواجب وحرام،يا قوانين جزایى براين اساس استواراست كه بشر، حروآزاد مى‏ باشد، و مسئول كارهاى او، خود اوست.

ولى در قسم دوم، عاملى خارج ازحوزه قدرت واراده انسان، او را با يك سلسله حوادثى روبرو مى ‏سازد كه وى را ياراى مبارزه با آنها نيست، و چون اين حوادث، ازاراده حكيمانه خدا، سرچشمه مى‏ گيرد چاره‏ اى جزاين نيست كه انسان عارف به مقام ربوبى دربرابرآن، سرتسليم فروآورد،وآنچه را كه او پسنديده است، بپسندد، و به آن راضى گردد. چنين رضا وتسليم، نشانه ايمان كامل و اخلاص راستين انسان است.

اينك براى نماياندن ارزش چنين تسليم، به نقل دو سخن مى‏ پردازيم:

1 - اميرمؤمنان(ع) دريكى ازسخنان خود، واقعيت اسلام را جزاين نمى ‏داند كه مسلمان دربرابر تشريع الهى و تقدير وى سر تسليم فرود آورد چنانكه مى‏ فرمايد: الا وان الاسلام هو التسليم (46): اسلام همان تسليم در برابر تفدير خدا است.

گويا عارف حقيقى «مرحوم حكيم سبزوارى» از كلام امام باقر(ع) الهام گرفته در عظمت اين مقام مى‏ گويد:

و بهجه بما قضى الله رضاو ذوالرضا بما قضى ما اعتراضا

اعظم باب الله فى الرضا وعى‏و خازن الجنه رضواناً دعى

فقراً على الغنى صبوراً ارتضى‏و ذان سيان لصاحب الرضا(47)

«خرسندى به آنچه خداوند به آن راضى شده است رضا است،

و صاحب مقام «رضا» هرگز برقضاى الهى، اعتراض نمى‏ كند.

بزرگترين باب خداوند، باب رضا به تقدير است و نام خازن بهشت «رضوان» است.

اگر كسى «فقر» را بر«غنا» برگزيند اين فرد به مقام «صبر» رسيده است ولى اگرفقروغنا در نظر او يكسان باشد اين چنين شخص داراى مقام «رضا» است».

شكى نيست كه مقام رضا برترازمقام صبر است زيرا، صابر،دربرابر اراده خدا خود را صاحب اراده و اختيار مى ‏شمارد و يكى را بر ديگرى ترجيح مى ‏دهد درحالى كه صاحب مقام رضا، از خود بي خود گشته براى خود، در برابراراده نافذ خدا، شأن ومقامى قايل نيست 
(7 رای)
این مقاله مفید بود
این مقاله مفید نبود

نظر (1)
فائزه حکمی
۲۱ اسفند ۱۳۹۵ ساعت۱۵:۲۷
با سلام
خیلی خوب و مفید ومختصر بود
باتشکر
ارسال یک نظر جدید
 
 
نام کامل :
پست الکترونیک :
نظر:
تأیید کد امنیتی 
 
لطفا متنی را که در کادر زیر می بینید وارد نمایید

پژوهشگاه علوم اسلامی امام صادق علیه السلام