اَللّهُمَّ کُنْ لِوَلِیِّکَ الْحُجَّهِ بْنِ الْحَسَنِ صَلَواتُکَ عَلَیْهِ وَعَلى آبائِهِ فی هذِهِ السّاعَهِ وَفی کُلِّ ساعَهٍ وَلِیّاً وَحافِظاً وَقائِداً وَناصِراً وَدَلیلاً وَعَیْناً حَتّى تُسْکِنَهُ أَرْضَکَ طَوْعاً وَتُمَتِّعَهُ فیها طَویلاً
آرشیو پرسش و پاسخ ها: عرفان سیاسی
منظور از دعاى (اللهم عرفنى نفسك)

منظور از دعاى (اللهم عرفنى نفسك فانك ان لم تعرفنى نفسك لم اعرف نبيك) چه مى‏ باشد؟

در اين دعاى شريف، ارتباط معرفت خدا و معرفت پيامبر (ص) و معرفت امام و حجت خدا (ع) در قوس نزول به خوبى ترسيم شده است و پيام مهم اين دعا در قوس صعود آن است كه اگر ما به حقانيت شخصيت والاى پيامبر اسلام (ص) پى نبرديم و از او پيروى نكنيم. نشانه آن است كه در حقيقت به معرفت خداوند آن‏گونه كه بايد راه نيافته‌‏ايم. چنان كه در آيه 31 سوره آل عمران مى‏خوانيم: قُلْ إِنْ كُنْتُمْ تُحِبُّونَ اللَّهَ فَاتَّبِعُونِى يُحْبِبْكُمُ اللَّهُ بگوى اى پيامبر اگر خدا را دوست مى‏داريد مرا پيروى كنيد كه خدا شما را دوست دارد. و همچنين اگر به معرفت امام معصوم و حجت خدا نايل نشديم، نشانه آن است كه در حقيقت به پيامبر (ص) واهداف و توصيه‏هايش معرفت پيدا نكرديم و از دروازه‏اى كه بايد وارد شويم، دور شده‏ايم. چنان كه در سخنان پيامبر (ص) مى‏خوانيم: انا مدينةالعلم و على بابها من شهر دانش هستم و على در ورودى آن است(1). و در پايان اين دعا نيز پيام مهم آن اين است كه، اگر ما به امام زمان و حجت خدا بر روى زمين معرفت پيدا نكنيم، به گمراهى كشيده خواهيم شد و به عبارت ديگر، براى اثبات گمراهى برخى انسان‏ها، همين نشانه كافى است كه به امام زمان و حجت خدا معرفت پيدا نكرده‏اند. البته كسانى كه توانايى شناخت نداشتند و يا در مناطق دوردست زندگى مى‏كنند از مستضعفان فكرى به شمار مى‏آيند و با توجه به انگيزه درونى و ميزان حق‏پذيرى يا خردگريزى آنان، از اهل نجات و يا اهل عذاب خواهند بود.

پى‏ نوشت‏

 (1)) حاكم نيشابورى، مستدرك، ج 3، ص 126)

 

(0 رای)
این مقاله مفید بود
این مقاله مفید نبود

نظر (0)
ارسال یک نظر جدید
 
 
نام کامل :
پست الکترونیک :
نظر:
تأیید کد امنیتی 
 
لطفا متنی را که در کادر زیر می بینید وارد نمایید