اَللّهُمَّ کُنْ لِوَلِیِّکَ الْحُجَّهِ بْنِ الْحَسَنِ صَلَواتُکَ عَلَیْهِ وَعَلى آبائِهِ فی هذِهِ السّاعَهِ وَفی کُلِّ ساعَهٍ وَلِیّاً وَحافِظاً وَقائِداً وَناصِراً وَدَلیلاً وَعَیْناً حَتّى تُسْکِنَهُ أَرْضَکَ طَوْعاً وَتُمَتِّعَهُ فیها طَویلاً
آرشیو پرسش و پاسخ ها: عرفان سیاسی
تاریخچه عزاداري و مرثيه‏ خواني
آيا مراسم عزاداري و مرثيه‌‏خواني از دوران صفويه رواج يافته است؟

مراسم سوگواري عاشورا (عزاداري، تعزيه‌‏خواني، مراسم روضه‌‏خواني و...) پيش از صفويه در زمان آل بويه، عزاداري در دهه اول محرّم در بغداد شروع شد (سال 352 ه .) و مردم سياه پوشيدند.    البداية والنهاية، ابن كثير، ج 11، ص 279 دارالكتب العلميه، بيروت / 1407 ه .    نيز در ايران به ويژه خراسان در عصر تيموري رواج داشته است. و كتاب روضة الشهداء از ملا حسين كاشفي (م 910) براي محافل روضه‌‏خواني خراسان تأليف شده است آن هم در روزگاري كه هنوز پاي شاه اسماعيل به خراسان نرسيده و قزلباشان شيعه در آنجا حضور و نفوذي نداشتند. در عصر حضور ائمه معصومين(ع) و پيامبر اكرم(ص) نيز برگزاري تعزيه براي شهداء و مرحومين امري رايج بوده است كه مي‏توان به برگزاري مراسم عزاداري براي حمزه ـ سيدالشهداء ـ از سوي زنان مدينه، برگزاري مراسم عزاداري براي امام حسين(ع) از سوي كاروان اسراء به مدت سه روز در شام و بعد از برگشتن از شام بر سر قبر مطهر امام حسين(ع) در كربلا، و سپس در مدينه اشاره نمود. امامان معصوم(ع) نيز براي عزاداري جدشان مراسم عزاداري بر پا مي‏كردند.    ر. ك: رسول جعفريان، صفويه از ظهور تا زوال، ص 237    در عين حال برخي از منابع تاريخي برآن‏ اند كه نخستين بار زنان بني ‏هاشم هنگام ورود به ‏كربلا به ‏رسم عزاداري به سينه خود مي‌‏زدند.
    
(0 رای)
این مقاله مفید بود
این مقاله مفید نبود

نظر (0)
ارسال یک نظر جدید
 
 
نام کامل :
پست الکترونیک :
نظر:
تأیید کد امنیتی 
 
لطفا متنی را که در کادر زیر می بینید وارد نمایید