آرشیو پرسش و پاسخ ها: اعتقادات و کلام
تقدير و حتمی شدن خير وشردر شب قدر وارتباط آن با اختیار انسان

سؤال:
تقدير و حتمی شدن خير وشر، طاعت ومعصيت، تنگی و يا وسعت رزق ، تولد و مرگ و غیره در شب قدر برای یکسال آدمی با اختیار انسان چگونه قابل جمع است؟
جواب:
از نظر قرآن کریم انسان در انتخاب و پیمودن راه هدایت یا ضلالت و گمراهی مختار است چنانکه قرآن می فرماید:
إِنَّا هَدَيْنَاهُ السَّبِيلَ إِمَّا شَاكِرًا وَ إِمَّا كَفُورًا(انسان:3).
از طرفی تبعات و آثار انتخاب هر یک از دو راه حق و باطل و اعمال براساس آن، مسیر زندگی آینده انسان را ترسیم می کند و سنت الهی در حق او جاری می شود که قرآن کریم می فرماید:
وَ لَن تجَِدَ لِسُنَّةِ اللَّهِ تَبْدِيلًا(احزاب:62)؛ و تو هرگز سنت خدا را دگرگون نخواهى ديد.
براین اساس در شب قدر با توجه به سنت اختیار و سنت تبعات و آثار انتخاب راه حق و باطل، مسیر یک سال آینده انسان بر اساس گذشته رقم می خورد. ولی با توجه به وجود دری بنام توبه و جبران کاستی های گذشته، و اینکه شب قدر، شب رحمت و مغفرت الهی و بهتر از هزار ماه است می شود با انابه، دست تقدیر الهی قلم عفو بر نواقص گذشته بکشد و آینده ای درخشان برای انسان رقم بخورد اما همین تقدیر حتمی شده در شب قدر، به معنای اجبار در پیمودن مسیر تعیین شده خوب و بد نیست بلکه در طول سال با سنت اختیار قابل تغییر است چنانکه قرآن می فرماید:
يَمْحُواْ اللَّهُ مَا يَشَاءُ وَ يُثْبِتُ وَ عِندَهُ أُمُّ الْكِتَابِ(رعد:39)؛ خدا هر چه را بخواهد محو يا اثبات مى‏كند، و «امّ الكتاب» (لوح محفوظ) نزد اوست!
ولی با از دست دادن شب توبه، شب رحمت و مغفرتی برتر ار هزارماه، معلوم نیست تا چه اندازه آدمی، موفق به توبه مقبول واعمال صالح پذیرفته شده گردد تا مسیر بد تقدیر شده را عوض کند.

(0 رای)
این مقاله مفید بود
این مقاله مفید نبود

نظر (0)
ارسال یک نظر جدید
 
 
نام کامل :
پست الکترونیک :
نظر:
تأیید کد امنیتی 
 
لطفا متنی را که در کادر زیر می بینید وارد نمایید